لاپاراسکوپی کیسه صفرا

لاپاراسکوپی کیسه صفرا چیست؟! کیسه صفرا عضو کوچکی در شکم فوقانی شما است. شکم در وسط بدن شما قرار دارد که بسیاری از اندام‌ها، از جمله معده و کیسه صفرا را در خود نگه می‌دارد. در این مطلب به روش درمان کیسه صفرا که لاپاراسکوپی کیسه صفرا نام دارد اشاره خواهیم کرد.

لاپاراسکوپی کیسه صفرا : وظیفه کیسه صفرا در بدن چیست؟

کیسه صفرا یک مایع به نام صفرا را جمع‌آوری و ذخیره می‌کند که به بدن شما در تجزیه غذا کمک می‌کند. رسوبات کوچک و سخت به نام سنگ صفرا (gallstones) می‌توانند در کیسه صفرا شکل بگیرند. این یک وضعیت رایج است. اگر سنگ صفرا باعث مشکلاتی برای شما می‌شود، پزشکان می‌توانند برای رفع آن عمل جراحی انجام دهند.برای مثال، شما اگر کیسه صفرا شما به درستی کار نمی‌کند و درد دارید، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید. دکتر شما در این باره با شما صحبت خواهد کرد.

در گذشته، پزشکان بریدگی بزرگی در شکم ایجاد می کردند تا کسیه صفرا را بردارند. این عمل جراحی باز نامیده می‌شود. امروز، پزشکان می‌توانند این عمل جراحی را با ابزارهای کوچک و فقط چند برش کوچک انجام دهند. این عمل جراحی را لاپاراسکوپی می‌گویند. یک جراحی کوچک تهاجمی است که یک اصطلاح عمومی برای جراحی با ابزارهای کوچک است.

لاپاراسکوپی کیسه صفرا

چه چیزی موجب مشکلات کیسه صفرا می‌شود؟

سنگ های صفرا اغلب علت آن است. این سنگ ها رسوبات کوچک و سخت در کیسه صفرا هستند. آن‌ها همچنین می‌توانند وارد لوله صفرا شوند که سنگ صفرا را به روده متصل می‌کند.

احتمال بیشتری وجود دارد که به سنگ صفرا مبتلا شوید اگر :

• مونث باشید،
  • فرزند داشته باشید،
  • اضافه‌وزن داشته باشید،
  • بیش از ۴۰ سال سن داشته باشید.

در صورتی که افراد دیگر در خانواده تان سنگ صفرا داشته باشند، ممکن است شما هم داشته باشید. پزشکان یک روش ثابت برای پیش‌گیری از سنگ صفرا ندارند.

مرتبط بخوانید: لاپاراسکوپی چیست؟

علائم بیماری صفرا چیست؟

نشانه‌ها می‌توانند شامل:

• درد شدید در شکم،
  •  تهوع و استفراغ،
  • سوء هاضمه،
  • تب،
  • پوست زرد-  Jaundice یک اصطلاح پزشکی برای پوست و چشم‌هایی است که زرد به نظر می‌رسند. ممکن است در صورت مسدود کردن لوله صفرا، دچار زردی شوید.
لاپاراسکوپی کیسه صفرا

پزشکان چگونه مشکلات کیسه صفرا را تشخیص می دهند؟

پزشک شما احتمالا دستور انجام یک آزمایش به نام سونوگرافی را صادر خواهد کرد. سونوگرافی داخل بدن را با استفاده از امواج صوتی نشان می‌دهد. شما در طول سونوگرافی بیدار هستید و دردی برای شما ندارد.

اگر به تست‌های بیشتری نیاز باشد، ممکن است یک سی تی اسکن و یا یک آزمایش به نام اسکن HIDA را انجام دهید. در اسکن HIDA از تزریق یک ماده رنگی استفاده می‌شود تا نشان دهد که کیسه صفرا و لوله صفرا چقدر خوب کار می‌کنند.

مرتبط بخوانید: لاپاراسکوپی پیشرفته کیسه صفرا و …

جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا چیست؟

لاپاراسکوپی کیسه صفرا، کیسه صفرا و سنگ صفرا از طریق چندین برش کوچک در شکم  حذف می‌کند. جراح شکم شما را با هوا و یا دی‌اکسید کربن پر می کند تا بتواند واضح ببینید.

جراح یک اسکوپ نوری متصل به دوربین ویدئویی (laparoscope) را در یک برش نزدیک شکم قرار می دهد. پس جراح از یک مانیتور ویدیویی به عنوان راهنما استفاده می‌کند در حالی که ابزار جراحی را برای از بین کیسه صفرا به بریدگی های دیگر وارد می کند.

قبل از این که جراح کیسه صفرا را از بین ببرد، ممکن است یک روش اشعه ایکس مخصوص به نام intraoperative cholangiography  داشته باشید که آناتومی مجاری صفراوی را نشان می‌دهد.

برای این جراحی که معمولا ۲ ساعت یا کم‌تر طول می‌کشد، به بی‌هوشی عمومی نیاز خواهید داشت.

بعد از جراحی مایع صفرا از کبد (که در آن ساخته می‌شود) از طریق لوله صفرا وارد روده کوچک می شود. برای اینکه کیسه صفرا برداشته شده‌است و بدن دیگر نمی‌تواند مایع صفرا را ذخیره کند. در بیشتر مردم، این کار تاثیر کمی یا هیچ تاثیری روی هضم ندارد.

نمونه‌هایی از مشکلاتی که جراحی باز  نسبت به لاپاراسکوپی کیسه صفرا می تواند ایجاد کند، التهاب غیر منتظره، جای زخم، آسیب و خونریزی است.

لاپاراسکوپی کیسه صفرا

در جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا انتظار چه چیزی را باید داشته باشید؟

ممکن است جراحی کیسه صفرا به عنوان یک عمل سرپایی داشته باشید، یا ممکن است ۱ یا ۲ روز در بیمارستان بستری شوید.

اکثر مردم می‌توانند به فعالیت‌های معمول خود ۷ تا ۱۰ روز بعد از عمل باز گردند. افرادی که عمل جراحی لاپاراسکوپی را انجام داده‌اند برای حدود یک هفته ممکن است درد داشته باشند. اما در ۲ تا ۳ هفته  نسبت به افرادی که جراحی باز داشته باشند ناراحتی کمتری خواهند داشت. هیچ رژیم غذایی خاصی یا اقدامات احتیاطی دیگر بعد از جراحی مورد نیاز نیست.

مرتبط بخوانید: لاغری غیر تهاجمی : همه نکاتی که باید بدانید!

لاپاراسکوپی چرا انجام می شود؟

لاپاراسکوپی کیسه صفرا بهترین روش درمان سنگ صفرا است در صورتی که دلیلی وجود داشته باشد که جراحی نباید انجام شود. جراحی لاپاراسکوپی اغلب زمانی استفاده می‌شود که هیچ عاملی وجود نداشته باشد که بتواند عوارضی بعد از عمل ایجاد کند.

مزایای لاپاراسکوپی چیست ؟

لاپاراسکوپی کیسه صفرا روشی مطمئن و موثر است. جراحی سنگ های موجود در کیسه صفرا را از بین می‌برد. این روش سنگ‌های موجود در لوله صفرا را از بین نمی‌برد.

سنگ صفرا می‌تواند سال های بعد در لوله صفرا بعد از برداشتن کیسه صفرا شکل بگیرند، اگرچه این بیماری نادر است.

مرتبط بخوانید: جوان سازی صورت : همه روش هایی که باید بدانید!

خطرات

خطر کلی عمل لاپاراسکوپی کیسه صفرا بسیار کم است. جدی‌ترین مشکلات ممکن عبارتند از:

• عفونت در قسمت شکاف های ایجاد شده
  • خونریزی داخلی
  • آسیب به لوله صفرا
  • آسیب به رود کوچک به وسیله یکی از ابزارهای مورد استفاده در طول عمل جراحی
  • خطرات بی‌هوشی عمومی.

دیگر عوارض غیر معمول ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• سنگ صفراهایی که در حفره شکمی باقی می‌مانند.
  • مایع صفرا که ممکن است به حفره شکمی ریخته شود.
  • آسیب به رگ‌های خونی شکم، مانند رگ اصلی که خون را از قلب به کبد حمل می‌کند (سرخرگ کبدی). این عارضه به ندرت اتفاق می افتد.
  • وارد شدن سنگ صفرا به مجاری صفراوی
  • برش و آسیب به کبد

ممکن است جراحی بیشتری برای حل این مشکلات مورد نیاز باشد. بعد از جراحی کیسه صفرا، برخی از مردم علائم پیشرونده شکمی مانند درد، نفخ، گاز و اسهال

(سندروم postcholecystectom) داشته باشند.

در صورتی که نیاز به مشاوره تخصصی رایگان در خصوص لاپاراسکوپی کیسه صفرا را دارید، می توانید با کلینیک زیبایی روما تماس بگیرید. آماده خدمات دهی به شما هستیم. شماره های تماس برای مشاوره رایگان :  ۰۲۱۲۲۲۳۱۴۳۷ _ ۰۹۲۱۵۴۷۲۶۲۹