لاپاروسکوپی (Laparoscopy or peritoneoscopy)، روشی است که امکان بررسی تصویری حفره شکمی را با یک ابزار بصری به نام لاپاراسکوپ فراهم می کند که از طریق برش کوچک ساخته شده در دیواره شکم به درون بدن راه پیدا می کند. لاپاراسکوپ یک نوع آندوسکوپ است، یک دستگاه شبیه به یک تلسکوپ کوچک است که با منبع نور مجهز شده است. لاپاروسکوپی در اوایل قرن بیستم استفاده شد. برای اولین بار به عنوان وسیله تشخیص درد شکم مورد استفاده قرار گرفت. در دهه ۱۹۶۰ متخصصین از عملیات لاپاروسکوپی برای بستن لوله های رحمی استفاده کردند. لاپاراسکوپ های مدرن با چراغ های فیبر نوری و دوربین های ویدئویی کوچک که به تیم جراحی اجازه می دهد که بافت ها و اندام های شکمی را در یک مانیتور در اتاق عمل مشاهده نماید. این پیشرفت ها کاربرد برنامه لاپاراسکوپی را گسترش داده است. امروزه تکنیک نه تنها برای به دست آوردن اطلاعات تشخیصی مورد استفاده قرار می گیرد، بلکه از انواع مختلف جراحی، از جمله حذف کیسه صفرا (کولسیستکتومی)، آپاندکتومی، هیسترکتومی، تعمیر فتق، و حذف تومورهای سرطانی استفاده می شود.

لاپاروسکوپی یک روش جراحی کم تهاجمی است زیرا نیاز به یک برش بسیار کوچکتر از عمل جراحی سنتی دارد و باعث آسیب کمتر به اعصاب، عضلات و پوست می شود. این روش را می توان با بیهوشی موضعی و آرام بخش انجام داد. برای شروع این روش، دی اکسید کربن به داخل شکم تزریق می شود و در نتیجه حفره شکم را باد می کند تا فضای مانور را برای پزشک فراهم کند. بعد یک برش کوچک برای لاپاراسکوپ ساخته می شود. اطلاعات تشخیصی ارزشمند را می توان با بررسی یک نمونه بیوپسی از ضایعات کبد یا شکم بدست آورد. لاپاروسکوپی همچنین نقش مهمی در تشخیص، تنظیم و درمان انواع سرطان ها دارد.

لاپاراسکوپی برای مشاهده و درمان کدام اندام هاست؟

لاپاراسکوپی برای مشاهده و درمان اندام ها در داخل حفره شکم مورد استفاده قرار می گیرد، از جمله:

کبد

پانکراس

کیسه صفرا

طحال

معده

اندام های لگنی (مانند اندام های تولید مثل)

چه زمانی لاپاراسکوپی انجام می شود؟

اگر پزشک شما مشکوک شود که مسئله مهمی وجود دارد، انجام لاپاراسکوپی راهی است برای بدست آوردن یک نگاه دقیق، به ویژه هنگامی که بیوپسی، حذف نمونه های بافت برای آزمایش، ضروری باشند.

چرا ممکن است به لاپاروسکوپی نیاز داشته باشیم؟

لاپاروسکوپی شکمی می تواند برای بررسی شکم و اندام های بدن انجام شود:

وجود تومور

صدمات

خونریزی داخل شکم

عفونت ها

درد شکم که نمی تواند توضیح داده شود

انسداد

سایر شرایط

هنگامی که نتایج امتحان فیزیکی، اشعه ایکس یا سی تی اسکن روشن نیست لاپاروسکوپی اغلب انجام می شود.

لاپاراسکوپی ممکن است برای تشخیص یک مرحله از سرطان برای اندام شکم مورد استفاده قرار گیرد.

لاپاراسکوپی

برای زنان، لاپاروسکوپی می تواند در موارد زیر مورد استفاده قرار گیرد:

درد و مشکلات لگن

کیست های تخمدان

فیبروئید ها

لوله های فالوپ

درمان اندومتریوز

درمان بارداری خارج رحمی

بستن لوله ها (اتصال لوله های فالوپی) برای جلوگیری از بارداری دائمی

مزایای جراحی لاپاروسکوپی شامل موارد زیر است:

کار با این روش دارای مزایای متعددی در مقایسه با جراحی سنتی است. از آنجا که این امر شامل برش کمتر می شود:

بیمار زخم های کوچکتری دارد

از بیمارستان سریعتر ترخیص می شود و زمان بهبودی بسیار کوتاهی ممکن است در بیمارستان بستری می شود.

کاهش درد پس از عمل

زخم ها به سرعت بهبود پیدا می کنند و سریع تر خوب می شوند

فرد زودتر به فعالیت های عادی خود برمی گردد

خطرات مربوط به لاپاروسکوپی چیست؟

گاهی اوقات عوارض ناگهانی ظاهر نمی شوند اما چند روز تا چند هفته بعد از عمل اتفاق می افتند. مشکلاتی که ممکن است با لاپاراسکوپی رخ دهد عبارتند از:

خونریزی یا فتق در محل برش

خونریزی داخلی

آسیب به یک رگ خونی یا یک عضو دیگر، مانند معده، روده، مثانه یا قلب

لاپاراسکوپی

تفاوت جراحی لاپاراسکوپی و جراحی سنتی

با استفاده از جراحی باز و سنتی، ممکن است یک هفته یا بیشتر پس از انجام جراحی در بیمارستان بستری باشید و دوره بهبودی شما ممکن است ۴ تا ۸ هفته طول بکشد. اگر عمل جراحی لاپاروسکوپی داشته باشید، ممکن است فقط ۲ شب در بیمارستان بمانید و در ۲ یا ۳ هفته بهبود پیدا کنید.

در صورتی که نیاز به مشاوره تخصصی رایگان در خصوص لاپاراسکوپی را دارید، می توانید با کلینیک زیبایی روما تماس بگیرید. آماده خدمات دهی به شما هستیم. شماره مرکز : ۲۲۳۹۲۴۴۹- ۲۲۳۹۲۶۸۹شماره پشتیبانی : ۰۹۲۱۵۴۷۲۶۲۹